CD&V Antwerpen is niet akkoord met de plannen om de bestaande fietsstalling onder het Astridplein betalend te maken. “De stad heeft mensen al in de ondermaatse fietsstalling moeten dwingen met het dreigement van boetes en het knippen van fietsen. Nu gaat men voor diezelfde fietsenstalling nog geld vragen ook. Met deze actie lijkt het stadsbestuur een graaibeleid op poten te zetten. Boetes bovengronds, betalen ondergronds“, klinkt het bij JONGCD&V’er Pieter De Cock. CD&V gemeenteraadslid Sam Voeten plant om in de gemeenteraad te vragen om enkele goede voorbeelden te volgende uit Nederland en een 24u gratis regime in te voeren, als het betalend stallen effectief wordt.
Begin oktober begonnen de stad en politie Antwerpen met het weghalen van foutgestalde fietsen aan het Centraal Station. Deze verwijderingsoperatie kaderde in een bredere campagne om de omgeving van het Centraal station en de Keyserlei te ontlasten van fout gestalde fietsen en de fietsers aan te moedigen om de ondergrondse fietsstalling aan het Astridplein te gebruiken. Fietsersbond Antwerpen en JONGCD&V Antwerpen gaven kritiek, zowel op het dreigement dat er beboet zou worden als op het gebrek aan een volwaardig veilig en comfortabel alternatief.
Aanvankelijk leek deze kritiek gehoor gevonden te hebben waardoor de stad en de NMBS een reeks maatregelen namen. Zo kwam er extra verlichting, defecte lichten werden hersteld, muziek werd voorzien om ongewenst gedrag te voorkomen. Daarnaast werd een verhoogd toezicht aangekondigd in het weekend en ’s nacht door de NMBS-beveiligingsmensen van Securail. Ook het Orida-team, agenten op de fiets, zullen geregeld de parking controleren. De camerabeelden worden permanent in het oog gehouden op fietsdiefstallen, beschadigingen en ongewenst gedrag. Het Outreach-team zal meer aanwezig zijn om daklozen door te verwijzen naar de hulpverlening. In plaats van boetes voor fout gestalde fietsen werden er waarschuwingen gegeven.
Foute stappen naar een fietsbeleid
Een echte upgrade van de kwaliteit van de fietsstalling volgde echter niet. Meer nog, de fietsers die door het beleid ondergronds gejaagd werden, bleken ook niet happig om veel in de ondergrondse stalling te komen. Of er nu muziek speelt of niet, de urinegeur en groezeligheid van de omgeving jaagt mensen weg. “In plaats van het probleem aan te pakken, wilt het stadsbestuur plots geld zien van de fietsers.” zegt Sam Voeten. Geld kan je vragen als iets in orde is, niet om een probleem op te lossen. Of gaat de burgemeester vanaf nu overal waar een probleem is met de geldbuidel rondgaan vooraleer actie te ondernemen?”
Een betalende fietsstalling is niet het einde van de wereld, mits dit goed opgebouwd is. Goed bereikbaar, comfortabel parkeren, toegankelijke ingang, veilig en verzorgd. Het voorbeeld van de ideale fietsstalling is te vinden in Utrecht, waar pendelaars de eerste 24u ook gratis staan. Antwerpen is duidelijk Utrecht niet. We zijn nog ver weg van een evidente faciliteit die een zekere kwaliteit moet hebben. Goed bereikbaar de stalling niet via de voetgangerszone op het Astridplein, comfortabel parkeren is niet het geval, toegankelijk is ze niet aangezien de ingang via een trap is, fietsdiefstallen zijn schering en inslag, om over de hygiëne nog niet te beginnen. “Er kan wel personeel gevonden worden om te beboeten, maar niet om de kwaliteit van de stalling te verhogen. Nochtans: pak deze punten aan, en mensen zullen met plezier hun geliefde tweewieler ondergronds parkeren. Eventueel zelfs betalend.” besluit De Cock.