Op de gemeenteraad van 6 april werd goedkeuring gegeven aan een nieuwe studie ter waarde van 400.000 euro om de nieuwe Scheldebrug extra te onderzoeken. Weggesmeten geld vindt Jong CD&V. Er liggen al eerdere studies over dit onderwerp klaar die tot dezelfde conclusie zullen komen. Ondertussen verkommeren de Fietsers- en Voetgangerstunnel verder zonder een euro investering.
De Scheldebrug is één van de achttien leefbaarheidsprojecten die gekozen werden binnen het Oosterweeldossier. Na het eerste onderzoekswerk en de voorstelling hiervan, lieten de Antwerpse loodsen en nautische wereld afgelopen zomer zware kritiek horen. De brug zou constant open moeten door het grote aantal boten dat langs moet, en deze draaibeweging zou heel lang duren door technische vereisten. Een opendraaibare brug op de voorgestelde locatie is niet nuttig en enorm duur.
Nut van een nieuwe studie?
Negen maanden na datum blijkt de kritiek van de loodsen aangeslagen. Een nieuwe studie van 400.00 euro zal moeten aanwijzen of een dergelijke brug op een andere locatie wel zou werken, of dat er afgeweken moet worden van het concept, of dat de droom van een brug toch maar opgeborgen moet worden.
Dat er geluisterd wordt naar de vakmensen is enorm positief, het doordrijven van het eigen gelijk is immers belachelijk. Maar JONGCD&V Antwerpen ziet het nut niet van een dergelijk dure studie. Want wat leert een beetje opzoekwerk ons? Dat de Vlaamse overheid in 2017 al een soortgelijke studie liet uitvoeren! Met een portie gezond verstand (neen de Schelde wordt 50 meter verder niet minder druk, de stroming wordt er niet minder sterk, en zo voort) kunnen deze resultaten al tot conclusies leiden. Een studie over alternatieve locaties zit in die studie vervat, maar dit bestuderen kost ook geen 400.000 euro.
Optimale benutting
Want terwijl nog maar eens heel wat geld aan nog maar eens een studie wordt uitgegeven, verkommert de infrastructuur die fietsend en wandelend Antwerpen vandaag de Schelde moet doen kruisen.
Als je naar de ingangen van de fietserstunnel kijkt, kan je niet naast de bettonrot, de lekken en de scheuren in het wegdek kijken. De LED schermen werken vaker wel als niet, de lift gaat tergend traag, de trap met het beruchte ijzeren gootje blijft spekglad. AWV wilt hier echter geen cent meer insteken omdat er in de toekomst een brug zou liggen.
De voetgangerstunnel is niet veel beter af. Nog nooit waren zoveel Antwerpenaren de onbetrouwbaarheid van de liften en van de tunnelinfrastructuur zo beu als het afgelopen jaar. En gelijk hebben ze, nieuwe cijfers van AWV leert ons dat er in 2019 een waanzinnige 116 defecten (!) waren aan de liften van de voetgangerstunnel. De infrastructuur is zelfs zo verkommerd, dat er al meer dan een jaar geen aannemer gevonden wordt om de voetgangerstunnel te restaureren.
Die brug ligt er nog niet …
“Hallo stad Antwerpen, mogen we de volgende jaren ook nog deftig de Schelde kruisen?” Op de nieuwe fietstunnel van de Oosterweelontsluiting is het nog jaren wachten. Op die nieuwe Scheldebrug ook. Tot dan mag er toch wel wat zekerheid en comfort geboden worden om van rechter- naar Linkeroever te gaan!
Studiewerk, allemaal goed en wel. Maar halveer dat budget en gebruik de rest voor het hoognodig oplapwerk van de fietserstunnel en je komt al ver. Met die 200.00 euro kan een even goede studie gedaan worden naar de alternatieven voor de Scheldebrug. Het resultaat zal toch concluderen dat dit een onrealistisch paradepaardje is van het bouwgekke Antwerpse bestuur.
Zie ook Gazet van Antwerpen