De huidige reglementen rond drone vluchten in Antwerpen zijn te streng en daar wil Jong CD&V verandering in brengen. Eén van de voorstellen is de inrichting van een dronezone op Park Spoor Noord.
Drones en dronebestuurders zijn een groeiende economische markt. Uit onderzoek blijkt dat het op termijn goed zal zijn voor duizend extra jobs. Alleen dreigt Antwerpen volgens Jong CD&V-kandidaten Soufiane Amrani en Thijs Van den Brande die boot te missen. Zo is er voor elke filmopname of vlucht met een drone boven Antwerpen een opleiding nodig van minimaal 2.700 euro en een doorgedreven toelatingsprocedure die tien dagen op voorhand moet worden aangevraagd.
Drones in Antwerpen
“In Antwerpen is er een tekort aan plaatsen en ruimte voor dronepiloten om te oefenen”, zegt Amrani. “De Belgische wetgeving is strikt. Zo is heel Antwerpen een no-flyzone, tenzij je dus beschikt over een diploma voor het aller strengste diploma. Dit is een enorm struikelblok voor deze creatieve sector volop te groeien. De stad zou beter het voortouw nemen. We moeten niet blijven wachten, maar proactieve jonge ondernemers aansporen om te testen en experimenteren met drones.”
“Ik zou met mijn drone kwalitatieve filmpjes kunnen afleveren aan mijn klanten als ik mocht vliegen, maar de huidige reglementering houdt mij tegen”, zegt Van den Brande. “Het belet mij om mijn bedrijf naar een volgend niveau te tillen.”
Daarom pleit deze jongerenafdeling voor een dronezone, zoals de DronePort in Sint-Truiden. Dat zou betekenen dat voor drones onder de 900 gram in parken mag worden gevlogen en dit met een hoogtegrens van 60 meter, zoals Europese Unie wil invoeren 2019.
“Voor sommige zones is zo’n vluchtverbod om veiligheidsredenen nodig, zoals de buurt van de luchthaven”, zegt Van den Brande. “Park Spoor Noord zou echter in aanmerking komen als dronezone. Je zou dus op bepaalde tijdstippen één van de sportvelden kunnen gebruiken voor piloten om hun vaardigheden daar te oefenen. We pleiten wel aanvullend voor een app waarop piloten aangeven wanneer ze in de lucht zijn en via waar de luchtvaartbegeleiding push berichten kan sturen wanneer het luchtruim in de dronezone gesloten wordt wegens uitzonderlijke omstandigheden.”
“Op termijn aanpassing wettelijk kader”
Het kabinet van burgemeester Bart De Wever (N-VA) zegt buiten een meldingsplicht de federale regelgeving te volgen. Wie voor recreatieve doeleinden een drone lichter dan 1 kilogram heeft mag er op privéterrein mee vliegen, maar moet wel onder de 10 meter blijven. Dat Antwerpen onder de zwaarste categorie valt komt omdat het stedelijk gebied is met veel mensen op straat en omdat bijna heel het grondgebied gecontroleerd civiel en militair luchtruim is.
“Los daarvan zijn wij overtuigd dat het federaal wettelijk kader op termijn aangepast moet worden aan de nieuwe mogelijkheden en ontwikkelingen”, zegt Johan Vermant, woordvoerder van de burgemeester. “Dat hangt ook samen met de Europese bepalingen.”
Zie ook Gazet van Antwerpen, De Standaard en Het Laatste Nieuws.