Het Agentschap Wegen en Verkeer zoekt nog steeds naar een aannemer om de hoognodige renovatie uit te voeren van de liften van de voetgangerstunnel. Op het eerste bestek voor deze werken kwam geen enkele reactie.
De liften en de roltrappen zijn dringend toe aan een grondige renovatie. Vooral de liften hebben het zwaar te verduren. Uit een schriftelijke vraag aan minister van Openbare Werken Lydia Peeters blijkt dat tussen 1 januari 2019 en 21 oktober 2019 de liften op linkeroever 56 keer defect waren, op rechteroever 23 keer. Dat is voor de lift op linkeroever ongeveer evenveel als in 2018, voor de lift van rechteroever zou er een kleine daling zijn tegenover 2018.
Werken Voetgangerstunnel
Voor de geplande renovatie van de Voetgangerstunnel is er een bestek uitgeschreven voor de renovatie van de liften, de restauratie van de onderdelen/motoren en een algemeen onderhoudscontract. Maar op deze opdracht werd niet gereageerd, er werk geen enkele offerte ontvangen zegt de minister.
Er is nu een nieuw bestek uitgeschreven waarbij de verschillende onderdelen van de werken uit elkaar zijn getrokken. Het Agentschap Wegen en Verkeer hoopt begin 2020 aannemers te vinden voor deze werken. De renovatie en restauratie van de liften zou per lift drie maanden duren. Tegen eind 2020 moet alles klaar zijn. Daarna volgen de werken aan de roltrappen.
Verbeterde dienstverlening
Aangezien de werken aan de tunnel in de zomer van 2019 al afgerond moesten zijn, verandert de planning grondig. In afwachting van al deze werken zal er een permanentie voorzien blijven in de voetgangerstunnel. Als bijvoorbeeld ’s nachts de liften uitvallen, kunnen de roltrappen in gang worden gezet.
Ook het Sint-Annaveer tussen rechter- en linkeroever blijft tot dan varen. Deze overzetboot werd eigenlijk ingelegd om de verbinding tussen beide oevers te verzekeren tijdens de werken aan de voetgangerstunnel. Het einde van de overtochten per veer was voorzien voor juni 2019. Maar aangezien de werken zelfs nog moeten beginnen, blijft het veer zeker varen tot het einde van de werken. Nadien wordt er gekeken om de overtochten van het veer ook te behouden.
“Het succes van het Sint-Annaveer bewijst de nood aan een permanent alternatief om de Schelde te kruisen”, zegt minister Peeters. “Maar hoe permanent dit alternatief er in de toekomst zal uitzien, naast de voetgangerstunnel en de waterbus, vormt onderdeel van verder overleg, ook op het politiek niveau.”
Het belang aan en de noodzaak van een betrouwbare verbinding tussen rechter- en linkeroever hebben we met CD&V Antwerpen reeds vaker aangehaald, en met succes. De liften en roltrappen van de voetgangerstunnel betrouwbaar maken, is absoluut een prioriteit. Ik hoop dat er zo snel mogelijk een aannemer wordt gevonden die de tunnel wilt renoveren. In tussentijd blijven we met de Vlaamse meerderheid het veer als alternatieve verbinding garanderen.