De Turnhoutsebaan in Borgerhout krijgt geen facelift. Het Vlaamse gewest plant geen heraanleg van de gewestweg en Antwerpen voert geen gesprekken om de gewestweg over te hevelen naar de stad. Nochtans is een “metamorfose” van de verkeersas opgenomen in het Antwerpse bestuursakkoord. Waar een beloofde heraanleg uitblijft, investeert De Lijn in 2021 wel meer dan 4,5 miljoen euro in de bovengrondse traminfrastructuur van de Turnhoutsebaan. Drie van onze jonge mandatarissen, Vlaams parlementslid Orry Van de Wauwer, Borgerhouts districtsraadsvoorzitter Olivier Elias en gemeenteraadslid Sam voeten, trekken aan de alarmbel.
De Turnhoutsebaan is waarschijnlijk de bekendste straat van Borgerhout en ver daarbuiten. Ze is erg belangrijk als winkelas voor het district en als toegangsweg voor de stad. Er wonen 3100 mensen, 228 winkels bedienen er elke dag tal van klanten en het is een drukke route voor wandelaars, fietsers, trams, bussen en auto’s. Over een heraanleg van deze straat wordt reeds jaren gesproken, maar dit plan blijft steeds uit. Tot groot ongenoegen van winkeliers en buurtbewoners.
Metamorfose Turnhoutsebaan
Op een schriftelijke vraag van Orry Van de Wauwer aan minister van mobiliteit Lydia Peeters (OpenVLD), blijkt dat er momenteel geen plannen lopen voor een heraanleg. Meer nog, tussen de stad en het gewest lopen geen constructieve gesprekken voor de herinrichting van de Turnhoutsebaan. Tegelijk staat deze verkeersas wel op de lijst voor tramspoorrennovaties van De Lijn in 2021.
Van de Wauwer vindt deze investering een goede zaak. “Het verkeer op de Turnhoutsebaan staat zo dikwijls stil, dat het onmogelijk is om de bussen met het andere verkeer te mengen. Dat zou de straat ook nog gevaarlijker maken voor fietsers die er al geen fietspad hebben. We juichen het onderhoud van de aparte tram- en busbedding dus toe. Maar investeringen in de trambedding hadden altijd een opportuniteit moeten zijn om de herinrichting van de hele baan te bekijken.”
Borgerhout in actie
Ook uit Borgerhout zijn dergelijke geluiden te horen. Olivier Elias, CD&V raadslid in Borgerhout, is niet te spreken over een uitblijvende visie over de levensader van Borgerhout. Om deze reden wil hij tijdens de volgende districtsraad een motie indienen om de stad op te roepen om gesprekken op te starten met het Vlaams gewest. Olivier Elias: “Voor de Borgerhoutenaren maakt het niets uit of heraanleg gebeurt door Vlaanderen of door de stad. Het moet gewoon dringend gebeuren, zoals al jaren door de buurtbewoners wordt gevraagd. We hopen dat de stad en het gewest dit zo snel mogelijk aanpakken.”
Ondertussen beweegt er ook wat op de Turnhoutsebaan zelf. Buurtbewoners Kevin Buytaert en Luc Van Maele starten een burgerinitiatief om werk te maken van een duurzame visie op de Turnhoutsebaan. Een eerste samenkomst met winkeliers, buurtbewoners en geïnteresseerden wordt donderdag 16 januari georganiseerd in buurthuis Borgerbaan om 19u30.
Reactie in gemeenteraad
Ook op de CD&V-banken in de Antwerpse gemeenteraad wordt verbaasd gereageerd op het antwoord van de Vlaamse minister. “Ik snap niet dat een punt dat opgenomen werd in het Antwerpse bestuursakkoord niet uitgevoerd kan worden”, zegt gemeenteraadslid Sam Voeten. “Nochtans zijn Open Vld en N-VA in de stad en in Vlaanderen coalitiepartners.”