De Lijn schakelt een versnelling hoger om de infrastructuur van de Antwerpse premetro en het tramnetwerk te verbeteren. Na een meting van de conditie van het spoor en de bovenleiding, plant De Lijn nu de broodnodige infrastructuurwerken. Tegen 2023 zal er €168.127.240 geïnvesteerd zijn om vlottere tramverbindingen te creëren, blijkt na rondvraag van Vlaams parlementslid Orry Van de Wauwer (CD&V).
Eind 2018 werd door de raad van bestuur van De Lijn een ambitieus investeringsprogramma 2019-2023 goedgekeurd voor De Lijn in heel Vlaanderen. Naast het toegankelijk maken van ettelijke haltes, legt De Lijn een grote focus op het renovatieprogramma traminfrastructuur. Het leeuwendeel (57%) van deze investeringen, goed voor €295.835.944, zal de vervoersmaatschappij in de Antwerpse traminfrastructuur pompen. In 2019 werd reeds een kleine 20 miljoen euro besteed om de meest dringende onderhoudswerken in de premetrotunnels uit te voeren en het tractienetwerk te onderhouden. Daarnaast ook om allerlei sporen op Linkeroever, de Dambruggestraat, de brug van het Sportpaleis en aan halte Harmonie te vernieuwen.
Toekomstige werken traminfrastructuur
Vanaf 2020 investeert De Lijn dan jaarlijks tussen 22 miljoen euro en 23 miljoen euro. Elk jaar zal er een belangrijk deel van dit bedrag aangewend worden om het elektriciteitsnetwerk te onderhouden. Evenals het vernieuwen en onderhouden van de infrastructuur in de premetrotunnels. De belangrijkste vernieuwing die opvalt in 2020 zijn de sporen op de Belgiëlei. “Als je nu de tram neemt over de Belgiëlei, weet je dat je op een gegeven moment stevig door elkaar geschud wordt. Deze sporen zullen in 2020 vernieuwd worden zodat de passage hier terug comfortabel en veilig kan verlopen”, aldus Van de Wauwer.
In 2021 volgen dan heel wat sporen. Bijvoorbeeld aan Schijnpoort, de Nationalestraat, de Schoenmarkt, de Kolonel Silvertopstraat, de Turnhoutsebaan en de Van Kerckhovenstraat. In 2022 wordt een uitzonderlijk hoog bedrag van meer dan 80 miljoen euro geïnvesteerd. Dit om een een grote hoeveelheid sporen te vernieuwen. Met onder meer de Merksemse Frans De L’Arbrelaan, de Boekenberglei, Cuperusstraat, Kipdorp, Lange Nieuwstraat, Korte Koepoortstraat, Antwerpsesteenweg, Lelieplaats, en de sporen aan het Justitiepaleis. Daarnaast investeert De Lijn 35 miljoen euro in de vernieuwing van de ballast in de premetrotunnels. Tenslotte zullen in 2023 nog de sporen op de keerlus van Melsele, in Zwijndrecht, aan de Borsbeekbrug het Vosplein, aan het provinciehuis, en de Herentalsebaan worden vernieuwd, evenals de sporen in de verschillende inritten van de premetro.
Van de Wauwer: “We willen meer mensen het openbaar vervoer laten nemen. Maar dan moet de dienstverlening comfortabel en betrouwbaar zijn. Met de vernieuwing van een aantal sporen die nu nog in slechte staat zijn, zal dit het geval zijn. Met het onderhoud van de traminfrastructuur zullen de trams vlotter rijden, waardoor vertragingen en oponthoud wordt vermeden. Mensen die de keuze maken voor het openbaar vervoer, hebben het recht op een kwalitatieve bediening.”
Ongevallen geen gevolg van versleten sporen
Orry Van de Wauwer verwijst ook naar de ontspoorde trams dit jaar. Hij vroeg zich af of dit een gevolg was van slecht onderhouden sporen. Mobiliteitsminister Lydia Peeters ontkent dit.
Op het kruispunt van de Noorderlaan met de Groenendaallaan ontspoorde op 23 september een tram. Opmerkelijk, want dit kruispunt was net heraangelegd.
“Deze ontsporing was niet toe te schrijven aan onvoldoende of achterstallig onderhoud”, zegt de minister. “De wissel werd geblokkeerd door een klein stukje metaal tussen de bewegende delen en het vaste deel. De oorsprong van het stukje metaal is niet gekend.”
In de nacht van 27 op 28 augustus boorde een tram zich in een gevel op het kruispunt van de Boekenberglei met de Cruyslei in Deurne. “Die tram ontspoorde om dat hij een te hoge snelheid had”, zegt de minister.
One thought on “De Lijn investeert 168 miljoen euro in Antwerpse traminfrastructuur”